برنا

تکنولوژی های نوین آموزشی

برنا

تکنولوژی های نوین آموزشی

بایگانی

تعریف مدرسه هوشمند

مدرسه هوشمند مدرسه ای است که علاوه بر استفاده از امکانات فیزیکی مدرسه و برنامه هایی مانند سایر مدارس تلاش دارد تا با تجهیز به امکانات رایانه ای و فناوری های مربوطه دانش اموزان را کنترل و مدیریت کند و محتوای اکثر دورس را الکترونیکی کرده و ارزشیابی و نظارت سیستم را هوشمند گرداند.

در مدرسه هوشمند امکان اطلاع رسانی صوتی و تصویری، ارتباط با مربیان، ارایه انتقادات و پیشنهادات، پرسش و پاسخ و سایر موارد ضروری از جمله کارکردهای مدارس هوشمند است. در این مدارس دانش آموزان با داشتن یک کامپیوتر در منزل همیشه با سیستم مدرسه خود در ارتباط خواهند بود لذا می توان گفت مدرسه هوشمند هیچ وقت تعطیل نخواهد بود. البته لازم است این نکته یادآوری شود که مدرسه هوشمند بستر لازم برای مدارس مجازی نیز فراهم شود .

از جمله مهمترین ویژگی های مدرسه هوشمند این است که دانش آموزان با تفکر مستقل و ابراز خلاقیت توانمندی خود را به کار می گیرند و فضای حاکم موجب به کارگیری توانمندی های مربیان ، معلمان و اولیا برای تقویت آموزش و پرورش می گردد و بطور کلی محیط مدرسه مشوق یادگیری و باعث ایجاد انگیزه و رغبت در مجموعه می شود .

کلاس هوشمند

مهمترین اهداف هوشمند سازی مدارس

افزایش مشارکت عناصر مرتبط با سیستم مدرسه بویژه اولیا، مربیان و دانش آموزان و فراهم کردن امکان تعادل بیشتر آنان با یکدیگر مهمترین هدف یک مدرسه هوشمند است . از طرفی دانش آموزان در چنین مدرسه ای با فناوری الکترونیکی آشنا می شوند و توانمندی فردی خود را از این طریق افزایش می دهند.

رشد همه جانبه در این سیستم یکی دیگر از اهداف مورد نظر است چرا که با تسلط به تمام مجموعه و بازخودگیری از روند پیشرفت توسط دانش آموزان، آنان بخوبی نقاط قوت و ضعف خود را تشخیص می دهند و به کمک سیستم برای رفع آن تلاش می کنند

ایجاد تنوع و خارج شدن از شیوه یکنواخت و سنتی آموزشی از جمله اهدافی است که در صورت اجرای دقیق طرح می تواند بازده کاری را در مدرسه افزایش دهد

دانش آموز در این سیستم با اهمیت زمان آشنا شده و بخوبی می آموزند که چگونه می توان در کمترین زمان به خواسته ها و نیازهای خود از طریق استفاده از فناوری ارتباطی نایل آمد

 مهمترین دلایل تاسیس مدرسه هوشمند

الف) امروزه به علت رشد فناوری های رایانه ای، سرعت نقل و انتقالات اطلاعاتی و مسأله انفجار دانش، اطلاعات و دانش به سهولت و سرعت می تواند در اختیار همگان قرار گیرد و دیگر مانند گذشته مدرسه تنها چهار چوبی نیست که معلم بخواهد دانش، مهارت و ارزش ها را در آن به دانش آموزان منتقل کند بلکه چهارچوب های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و وسائل ارتباط جمعی در شکل پذیری پنداره های دانش آموزان نقشی تعیین کننده دارند.

یکی از تبعات این امر بالا رفتن سطح دانش متعارف دانش آموزان است که هماهنگی با دوره های آموزشی را بر هم می زند. در چنین شرایطی استفاده از فناوری های اطلاعاتی و انفورماتیکی در مدارس هوشمند، امکان به روز نمودن اطلاعات علمی معلمان و ارتقاء مهارت های تدریس ایشان را فراهم می آورد به طوریکه آنها می توانند با استفاده از امکانات موجود در این مدارس برآورد صحیحتر و دقیقتری از دانش متعارف دانش آموزان کسب نموده و دوره های آموزشی و مطالب درسی را با دانش متعارف دانش آموزانشان هماهنگ سازند.

ب) از سوی دیگر برنامه های آموزشی در مدارس سنتی، اکثراً به صورت معلم محور بوده و با استعدادها، توانایی ها، نیازها و شیوه های یادگیری دانش آموزان که هر یک آهنگ مخصوص خود را دارد، متناسب نیستند.

مدارس هوشمند به دلیل برنامه های درسی انعطاف پذیر، امکان تدریس با شیوه های نوین، داشتن طیف وسیعی از برنامه ها و روش های آموزشی و محوریت بخشیدن به نقش دانش آموز (با در نظر گرفتن تفاوت های فردی و توجه بیشتر به نیازها، علائق و استعدادهای آنان) می‌توانند در جهت از بین بردن و یا کاهش دادن این شکاف آموزشی مؤثر و مفید فایده باشند و درواقع هر دانش آموز  بسته به استعداد خود می تواند آموزش ببیند و یا به عبارت دیگر سیستم آموزش نسبت به استعداد دانش آموزان متغیر است .

ج) جامعه اطلاعاتی آینده نیازمند افرادی است که بتوانند فناوری اطلاعات را خلاقانه در جهت رشد و توسعه به کار برند، در این عصر بی بهره مانده از دانش، بینش و مهارت های روز، به بیکاری، نابرابری های اجتماعی و در نتیجه پیدایش نارضایتی و تنش می انجامد و مدارس هوشمند نیز عمدتاً در جهت تأمین این نیازها برنامه ریزی شده اند چرا که در این مدارس دانش آموزان می‌آموزند که چگونه اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق شبکه های اطلاعاتی استخراج نمایند، چگونه در مورد آنها بیندیشند و چگونه حاصل یافته های خود را در جهت حل مسائل و مشکلات خود و توسعه و پیشرفت جوامعشان به کار گیرند.

کلاس هوشمند

برخی از مزایای یک مدرسه هوشمند

  • تعامل موثری را بین کاربرها ایجاد می کند.
  • امر آموزش و یادگیری را با سرعت بخشیدن به درک مفاهیم تازه و آماده سازی و ارائه ی دروس ارتقا می بخشد.
  • میزان مشارکت دانش آموزان و انگیزه ی آن ها نسبت به یادگیری را افزایش می دهد.
  • اساتید و معلم های بیزار از تکنولوژی را کمک می کند تا در مقابل تعداد زیادی از مخاطبان بتوانند دروس خود را ارائه کنند.
  • به استفاده ی گسترده از فن آوری های آموزش الکترونیک کمک می کند.
  • مواردی چون عکس ها، نمودارها و صفحات گسترده را با دروس ادغام کرده و در نتیجه کیفیت دروس ارائه شده توسط اساتید را افزایش می دهد.
  • مباحث و منابع مختلف را با هم ادغام کرده و آن ها را با نیازهای آموزشی در زمان ارائه ی مطلب سازگار می کند.
  • به دانش آموزان اجازه می دهد تا اطلاعات را به آسانی درک کنند.
  • به دانش آموزان کمک می کند تا بدون نیاز به حمل دست نوشته ها در بحث های گروهی شرکت فعال داشته باشند.

منابع

http://www.fekreno.org

www.bwrs.ir